Recept: Vit chokladmousse med jordgubbar

Hade lite vit choklad hemma och en ask Ricotta, så jag funderade på vad jag kunde göra med det. Jag gjorde en chokladmousse med vit choklad och ricotta och grädde. Superenkelt, sött och gott. Kanske lite väl sött för mig. Nästa gång gör jag med mindre choklad, men jag vill ju ha mindre sött också.
 
Du behöver:
2 dl grädde
1 ask Ricotta
100 g vit choklad
jordgubbar till dekoration
 
Så här gör du:
Bryt chokladen i mindre bitar och lägg i en kastrull. Lägg i ett vattenbad och låt smälta långsamt tills allt är smält. Vispa grädden lätt och blanda ihop med Ricottan. Lägg ett par skedar av grädd/Ricottablandningen i den smälta chokladen och rör om. Blanda sedan ihop resten. Häll upp i fina glas och ställ i kylen att stelna ett par timmar.
 
Ta ut och dekorera med jordgubbar och citronmeliss och pudra lite florsocker över.
Vispa grädden
 
Smält chokladen i vattenbad
 
 
Häll upp i glas
 
 
 
 

Kommentera här: