Gott paleo-morotsbröd

Ramlade över ett recept i en blogg på paleobröd med morötter. Eftersom jag gärna vill dra ner på kolhydrater utan att behöva tillsätta massor med fett som man gör i LCHF så passar det här mig perfekt. Det smakade faktiskt bra. Inte är det som vanligt bröd, då skulle jag ljuga om jag sade det, men för att vara bakat utan vanligt mjöl så var det faktiskt ett bra bröd. Originalreceptet hittade jag i den här bloggen, men kommer skamlöst att presentera det även i min blogg även om jag förstås inte ska ta åt mig äran.
 
Ingredienser:
4 dl mandelmjöl
½ dl kokosmjöl
5 msk psyllium husk eller fiberhusk
½ dl krossat linfrö
1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver
1 tsk havssalt
2 tsk brödkrydda
2 dl finriven morot (ca 2 medelstora morötter)
6 ägg
2 dl vatten
 
 
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
 
 
Riv morötterna fint och krama ur saften (spara den och drick sedan. Gott). Lägg ner morötterna i bunken.
 
 
Vispa ägg och vatten i en annan bunke.
 
 
Häll ägg/vattenblandningen i den andra bunken och rör om ordentligt. Låt svälla 5-10 minuter.
 
 
Sätt under tiden på ugnen på 200 grader (175 grader vamluftsugn). Smörj en form eller plåt med lite olja (eller kokosolja). Häll upp degen på plåten och platta till med handen.
 
 
Enligt originalreceptet så ska det vara en form på 20x30 cm. Nu hade jag ingen sådan form så jag tog en vanlig plåt och plattade inte ut brödet över hela formen istället. Grädda ca 20-30 minuter tills brödet känns torrt.
 
 
Skär upp bröden i lämpliga rutor. I originalreceptet står det 12 rutor. Jag fick till 16, men så vill jag ha lite mindre bröd också.
 
 

Låt svalna och ät och njut med valfritt pålägg!
1 Sara:

skriven

Ser jättegott ut :)

Svar: Prova gärna. Det var gott! :)
Nina

Kommentera här: